woensdag 12 augustus 2009

Gedrocht

Gisteren werd mijn mailbox opgeschrikt door een e-mail van Jeroen B., die een website aan het bouwen is over de Citroën Ami6. Hij kwam terloops, als googlend neem ik aan, op Toledo's pad terecht en zag de foto van mijn vader en mij met onze Ami6 Grand Comfort. Hij vroeg of hij de foto mocht overnemen en of ik nog meer foto's had*. Ik ben meteen gaan zoeken en vond, naast die van mij, ook nog een aantal van Carla. Haar vader had in die tijd ook een Ami6, zo rond 1966. Op één van de foto's staat Carla terwijl ze een boterham eet. Ze weet nog, hoewel het 42 jaar geleden is, wat er op zat: gebakken ei! Ik vond ook nog een ansichtkaart, die ik ergens in Frankrijk op de kop heb getikt. Ik heb alles gescand en naar Jeroen gemaild.

Wij hadden eerst een Ami6 Berline (zo noemen de Fransen een 4-deurs) en later een Break (spreek uit brèk). Het is eigenlijk de Engelse benaming voor een grote koets met meerdere zitrijen, brik in het Nederlands. Wij Nederlanders hebben daar eigenlijk geen eigen woord meer voor maar stationcar komt het dichtst in de buurt. Soit. De Ami6 kwam op de markt op 24 april 1961, precies tien dagen na Carla's geboorte. In Frankrijk kreeg hij al snel de bijnaam 'Belphegor', wat heel vrij vertaald 'gedrocht' zou opleveren. Wat ik mij nog kan herinneren is het geluid van de motor, hetzelfde als van een 2CV (lelijke eend). Verder de versnellingspook, die de vorm had van een parapluhaak. Het stuur, met een gebogen buis en de handvaten aan de binnenkant, met een soort wipschakelaar om de deur op slot te zetten.

Ik heb ook twee modellen van de Ami6, één van het merk Blicor en één van Kuifje, die in hetzelfde album als de Alfa Romeo Giulietta en Peugeot 403 figureerde, namelijk 'De juwelen van Bianca Castafiore'.

* Wij staan inmiddels op deze en deze pagina!