zaterdag 20 november 2010

Doos

Internet was ooit niet zo gewoon als nu. Oorspronkelijk een militair netwerk werd internet in 1993 geïntroduceerd op de vrije markt. Twee jaar later kocht ik mijn eerste echte grotemensen pc bij Dunnet, toen nog op de Goudsesingel. Nog wel met Windows 3.11 for Networks en een gewoon modem dat een gewone telefoonlijn gebruikte, zo'n piepknorapparaat. De software voor internet moest je destijds kopen. Ik bestelde Internet-in-a-box, een pakket bestaande uit onder andere een winsockdriver, IP-stack en de moeder van alle browsers Mosaic, in de USA voor ruim 200 dollar. Na veel geharrewar kreeg ik dat allemaal aan de praat. Ik had een provider gevonden in Rotterdam, InternetBausch, met een lokaal inbelnummer.
Een jaar later nam ik een abonnement op WorldOnline. Ik had inmiddels Windows 95 aangeschaft (een upgrade welteverstaan) en WorldOnline adverteerde met de Win95CD Userkit, dat van internetten kinderspel maakte. Ik gebruikte Internet Explorer, want voor Netscape moest je betalen. En nog steeds met die piepknor. Dat was toch wel erg langzaam en duur, want je betaalt per minuut en een flinke download liep al snel in de papieren.

Zodoende schaften wij ons in 2003 ADSL aan, bij Demon, een Engelse provider met een heel goede reputatie. ADSL was een openbaring. Onbeperkt en snel internetten voor een vaste prijs. Met twee opgroeiende dochters geen overbodige luxe.
In 2006 werd Demon overgenomen door XS4ALL, de Nederlandse ADSL pionier, tegenwoordig onderdeel van KPN. Feitelijk veranderde er niets, ik kon het oude ADSL-modem (de Zyxel Prestige 650R) blijven gebruiken. Daarop had ik een DrayTek Vigor 2000 router aangesloten om alle PC's hier in huis tegelijk te laten werken. In de loop der tijd versleet ik nog twee andere, inmiddels draadloze, routers, een Sitecom en een D-Link.
In 2007 werd het abonnement echt overgezet naar XS4ALL, wat inhield dat ik een modem/router van Fritz!Box ontving, de Fon WLAN 7170, en een nieuw e-mailadres, wat ik pas een jaar later ook echt ben gaan gebruiken. XS4ALL verhoogt regelmatig de snelheid zonder dat dit meer kost. De laatste actie is Service-Plus, waarbij je een dongel krijgt voor mobiel internet mocht ADSL uitvallen, een nieuwe Fritz!Box, een McAfee Internet Security-licentie voor zes i.p.v. drie computers en een omwisselgarantie van vier uur. Dit alles voor slechts 10 euro per maand extra.

Vooral die nieuwe Fritz!Box Fon WLAN 7340 was ik erg blij mee. De nieuwe laptop heeft namelijk sneller draadloos internet en dat ondersteunde de oude Fritz!Box niet. Verder is zo'n dongel erg handig. Nadat ik besteld had lag de volgende dag al een bevestiging in de bus en een kaartje van TNT dat zij tevergeefs een pakje hadden willen bezorgen. Het lijkt Overtoom wel! Ik was niet thuis. Vandaag werd het alsnog bezorgd. Installatie ging niet geheel van een leien dakje, omdat ik als ex-Demon gebruiker speciale instellingen nodig heb, waar je alleen achter komt als je vertwijfeld de Helpdesk belt. Aardige jongens, daar niet van, maar na 19 minuten proberen en testen ging bij XS4ALL het brandalarm en moesten we ons gesprekje afbreken. Daarna de draad weer opgepikt en toen bleek dat ik twee uur moest wachten tot aan de andere kant de nieuwe Fritz!Box herkend werd. Nu loopt alles als een tierelier.

De Fritz!Box heeft één nadeel: hij heeft slechts twee bedrade (ethernet-) aansluitingen. Dus om mijn draadrijke netwerkprinter, netwerkhardeschijf en extra PC('s) aan te kunnen sluiten moest ik een switch kopen. Het is de D-Link DGS-1005D geworden, met vijf Gigabitpoorten.

Ik kan weer even vooruit.