dinsdag 9 november 2010

Winkelpromenade

8 november 2010 | Wanneer in Spanje, doe als de Spanjaarden. Dus gingen wij lekker naar Heng Rui Long aan de Nuncio Viejo. Voor 8,2 euro heb je een driegangenmenu met een drankje erbij en thee na. Het wordt niet zo heet gegeten als we gewend zijn en sambal bij kennen ze hier ook niet. Op de weg erheen en terug naar het hotel nog wat (souvenir)winkeltjes uitgecheckt en de sfeer opgesnoven. Er zijn een aantal stokoude winkeltjes (hoeden en petten en dameskorsetten, fournituren et cetera) met nog stokoudere uitbaters. Dat levert altijd alleraardigste plaatjes op.

9 november 2010 | Vandaag gingen we echt op souvenirjacht voor de thuisblijvers en de Portugese dependance. Na een uurtje hadden we alles bij elkaar gesprokkeld en maakten we nog doodleuk nóg een stadswandeling. In het centrum gingen we op het Plaza Mayor de overdekte markt annex mini-supermarkt binnen waar allemaal kramen met etenswaren stonden. Zo ook een slager met eigenlijk alleen maar slachtafval. Magen, darmen, organen en ook een bak vol met lijkbleke koeiesnuiten. Carla moest naar buiten, ik maakte temidden van de verbouwereerde clientèle een foto.

Het weer is een stuk beter dan gisteren en nog beter dan voorspeld. Geen regen, wel zon en harde wind. Via via liepen we weer door het noordelijk stadsdeel waarna we afzakten naar het bakkertje waar we eergisteren de stokbroodjes kochten. Vast voor de reis van morgen kochten we er weer twee, met chorizo en spek met geroosterde paprika.

Na een korte pauze in het hotel gingen we in plaats van cultuur opsnuiven weer wandelen, het is echt te mooi weer om in een museum of kerk te gaan zitten koekebakken. Dan maar cultuurbarbaren. Vanaf het Alcázar zakten we af naar de Taag om via heel smalle, steile straatjes weer bij de Catedral uit te komen. Toen was het welletjes. Straks gaan we lekker tapa's eten bij Adolfo Collección 1924, ook aan de Nuncio Viejo en daarna vroeg ons mandje in.

Morgen is een lange reis, we hebben besloten niet in drie maar in twee etappes naar Normandië te rijden. We logeren in Millau, Frankrijk nabij het beroemde Viaduc de Millau, 's werelds hoogste brug. Het is bijna 1100 km rijden dus we proberen om 07.00 uur, nog voor het ontbijt, af te reizen.

Oh ja, het is vandaag ons 31-jarig huwelijkjubileum!