woensdag 24 november 2010

Harde garantie

Op de harde schijf die vorige maand crashte zit nog 3 jaar garantie. Daar kwam ik achter toen ik nog eens goed op de site van Western Digital keek. Ik kon hem omruilen. Eerst aanmelden en dan met je creditcardnummer als onderpand sturen ze je een nieuwe harde schijf toe. Deze worden in Maleisië gemaakt en vanuit Hongarije in Europa gedistribueerd. Na vier dagen had ik de schijf in huis. Dan stuur je binnen dertig dagen in dezelfde verpakking de defecte schijf terug. Dat moet via een traceable carrier.

Ik koos, sociaal als ik ben, voor TNT. Daar kun je online je pakket aanmelden en met de adresgegevens (het WD Service Center in Duitsland), gewicht en waarde wordt een label samengesteld die je kunt downloaden, printen en op je pakketje plakken. Betalen gaat via iDEAL. Vervolgens moet je het pakketje zelf naar een TNT | postkantoor brengen.

Nic Visser, potloodventer  avant la lettre
Nu woon ik in een wereldstad, maar het dichtstbijzijnde TNT | postkantoor is in Capelle aan den IJssel, onze zuiderburen. Meer precies Nic Visser Kantoorwereld aan de Bermweg. De kortste weg daarheen is dwars door het bosomzoomde sportveldencomplex waar ik wel vaker een wandelingetje maak, vooral toen ik herstelde van mijn hernia-operatie twee jaar geleden. Ik nam de camera mee, je weet maar nooit, er zit altijd wel één of andere vogel fotogeniek te wezen. Nic nam mijn pakketje dankbaar in ontvangst. Het was net begonnen te regenen, dus ik schuilde onder de luifels van de winkels aan de overkant. Toen het droog werd wipte ik nog even bij de Aldi aan, waar ik blikjes (pro)Secco kocht voor Carla. De zon schijnt inmiddels uitbundig en ik kan toch weer een aantal aardige plaatjes schieten.

Ik was nog geen minuut thuis of TNT belde aan. WTF dacht ik, maar het was de XS4ALL dongel die nabezorgd werd. Deze kun je in je modem steken als de ADSL-verbinding uitvalt, kun je toch nog Internetten. Volgens mij kun je die ook gewoon in je laptop steken als je ergens bent zonder vaste aansluiting. Ga ik uitzoeken!