donderdag 20 januari 2011

Bij hoog en bij laag

Al mijn inspanningen ten spijt ontbrak het nog aan een goede en toch betaalbare actieve subwoofer (met ingebouwde versterker) op onze slaapkamer. Als we niet slapen of iets dergelijks mogen we er graag TV of een dvd'tje kijken of naar muziek luisteren (met de wekfunctie!). De opstelling is alleen zodanig, dat de Roth OLi1 luidsprekers hoog op een kast staan. Dit is niet bevorderlijk voor het laag. Gelukkig heeft de Onkyo DR-645 een speciale uitgang voor een sub-woofer. Het wachten was dus op een aantrekkelijke aanbieding, actieve subwoofers zijn namelijk niet goedkoop. Correct had deze week Wintersale en in de advertentie stonden wel 10 subwoofers in de aanbieding.

De goedkoopsten waren 99 euro (van 299!) en eentje was ook qua maat passend, dus door eliminatie viel de keus op de Energy ESW-8. Ik kende Energy eigenlijk niet, maar het is een Canadees submerk van Klipsch, een groot merk dat ook o.a. Jamo onder haar vleugels heeft. De ESW-8 heeft alles wat de Tannoy Mercury mSUB-10 in de huiskamer ook heeft: aansluiting met luidspreker- of RCA-kabel (in de volksmond tulpstekker genoemd), instelbare frequentie (low pass filter) en volume, automatische in- en uitschakeling en een knopje voor phaseverdraaïng. Dit laatste heb je nodig als de gewone lage tonen door bijzondere akoestische omstandigheden die van de subwoofer opheffen. Ik ontdekte trouwens (vrij laat) dat de TV een audio-uitgang heeft, dus die heb ik ook maar op de Onkyo aangesloten. Een kabeltje had ik uiteraard nog liggen.