maandag 12 oktober 2009

Nouvelle Cuisine

Als de heren bouwvakkers het pand hebben verlaten hebben begint het feest pas. Ik moest onze koel-/vriescombi kwijt. Het is een oud, gigantisch ding met het stroomverbruik van een middelgroot dorp. Net voor de verbouwing had ik de vaatwasser al verpatst op Marktplaats, dat ging heel vlotjes. Een medelander uit Leiden kwam hem met zijn moeder ophalen. De koelkast ging iets moeizamer. Ik vroeg er geen geld voor en er reageerden meteen drie gegadigden. Twee medelanders zouden hem successievelijk komen ophalen, maar kwamen beiden niet opdagen. De derde gegadigde reageerde in het Engels per sms, het bleken drie jongemannen te zijn. Toen ze nog eerder opdaagden dan afgesproken was, vroeg ik waar ze vandaan kwamen. Poland! That's quite a drive, reageerde Carla snedig. Ik legde het gebruik van de koelkast uit: bovenin bier, onderin ijsblokjes. Ze beloofden hem meteen te gaan gebruiken.

Nu er ruimte was geschapen kon ik aan het werk. Plafond witten en muren grijs sauzen. Daarna de Ånga assembleren. Bij het uitpakken ging het al mis, een van de staanders was helemaal verbogen. Ruilen dus bij IKEA Delft (het was zondag), waar ik net voor de massahysterie aankwam. Gelukkig was het op voorraad en kon ik, met anderhalf uur vertraging, beginnen. Het heeft me met vallen en opstaan twee dagen gekost, maar dan heb je ook wat.

In de tussentijd maakte Carla alles schoon, zelfs ramen werden gezeemd en luxaflexen afgestoft en/of ontvet. De luxaflex in de keuken is helaas te breed geworden, omdat er aan weerszijden nu tegeltjes zitten. Ik ga informeren of het ingesmald kan worden. Aan het plafond prijkt nu ook een Fuga en onder de kastjes twee Grundtal lampjes. Ons pannenarsenaal is nog uitgebreid met een klein koekenpannetje en een grillpan. De echte kokert ken niet zonder! Met passen en meten hebben we onze oude en nieuwe spulletjes ingeruimd en ook het nodige weggegooid.
 

Het volgende project is de huiskamer. Meer daarover later, véél later!