maandag 5 oktober 2009

Zuigen & soppen

Vandaag gaan we week drie in van onze verbouwing en als het goed is wordt morgen de keuken opgeleverd. De badkamer en het toilet waren vorige week al klaar en dit weekend hebben we die schoongemaakt en ingericht. In de badkamer zou een spiegel met planchet komen, maar we hadden liever een badkamerkastje. Maanden geleden hadden we bij IKEA de Lillången gekocht, die nu dus eindelijk is opgehangen. Het planchet heb ik links naast de verwarming opgehangen, voor de douchegel, shampoo een aanverwante artikelen. Ik kan er ook mijn bril op kwijt. De verlichting wordt verzorgd door Lilholmen. Om het geheel te completeren hebben we ook een nieuwe afzuiginstallatie, met afstandbediening en timerfunctie. Alleen ging het zaterdag fout, hij sloeg niet meer af en bleef op de hoogste stand doorloeien, zodat ik in het holst van de nacht in de berging naar de nok moest klimmen om de stekker eruit te halen. 's Anderendaags de stekker er weer in, probleem opgelost. Magische handjes!

Wat ook nog moet gebeuren is het ophangen van de Xenos Xenoflex jalouzie (2,99 euro!) die ik tot mijn leedwezen moet inkorten tot 27,5 cm breedte. Met mijn reputatie op het gebied van meetkunde wordt dat een hele uitdaging. Inmiddels hebben we ook de twee Antonius wasmanden neergezet, waar nog wieletjes, zoals Carla dat noemt, onder moeten komen. Het toilet beneden is dus ook af, waar de enige investering ook een Lilholmen lamp was en een witte toiletborstel, net als in de badkamer.

Door al dat gezuig de afgelopen twee weken is onze ruim tien jaar oude Miele Allergy Control Plus langzaamaan ingestort. Het was al een oud beestje waarvan de klep los zat en de snoerspanner versleten was, dus besloot ik dit weekend een nieuwe te kopen. Het moest wel weer een Miele zijn en met een sterke motor. Onze huidige is er een van het type anti allergie, omdat Mariska het 'aan haar luchtwegen' heeft. Zij is inmiddels het huis uit, dus dat is niet meer nodig.

De keus viel op de Black Pearl 5000. Deze heeft, naast een zeer aantrekkelijk uiterlijk, nog als voordeel een driedelige telescopische buis wat een stuk flexibeler werkt, bijvoorbeeld op de trap.

Momenteel wordt de keuken betegeld en vanmiddag wordt er, als het goed is, nog gekit en de stroom weer aangesloten. Mij rest dan het witten van het plafond, sausen van de wanden en in elkaar zetten van de Ånga. Later meer hierover!