vrijdag 27 augustus 2010

In de schoot geworpen

Onlangs ontving ik onverhoeds een brief van het GBF, de Grafische Bedrijfsfondsen. Het bleek dat ik, na 16 maanden gewerkt te hebben bij Sijthoff Pers in 1978/'80, recht heb op pensioen. Het is echter zo weinig, dat het volgens de geldende mores afkoopbaar is en in één keer kan worden uitgekeerd. Of ik daar mee akkoord ging. Dacht 't wel! Het bedrag is ongeveer een maandloon (lees: WW) en is als zodanig zeer welkom. Na overleg met Carla heb ik besloten er een laptop voor te kopen.

Eigenlijk begint de ellende dan pas goed. Je wordt tegenwoordig doodgegooid met laptops, notebooks, netbooks, iPad's en ga zo maar door. Momenteel heb ik twee gewone PC's en een Netbook. De reguliere PC kan nog wel een paar jaar mee. Op zolder staat de oude die door Mariska nog een paar jaar is gebruikt. Deze wordt binnenkort per Peus verscheept naar Lissabon, alwaar Laura een filiaal van de familie lijkt te gaan opstarten. De Netbook is een leuk dingetje, maar voldoet eigenlijk niet. Te klein, te traag. En Carla, ja die gaat als een speer tegenwoordig. Met haar zwerfkattenregistratie en Facebook, ik moet vaak een nummertje trekken om achter de PC te mogen zitten.

Vandaar: een laptop, liefst een volwaardig systeem. Ik weet het, ik ben kieskeurig, maar ik wil het goed doen. Het gros van de laptops heeft een 15,6" beeldscherm. Dat vind ik te klein, bovendien kun je dan geen HD weergeven (= 1920 x 1080 beeldpunten). 17" is weer te groot: het toetsenbord is even groot als in een kleiner systeem en dat gaat er al snel lomp uit zien. Het mooiste is 16,4", met LED achtergrondverlichting en matte afwerking. Ik wil mezelf niet zien!
Verder Blu-Ray Disc™, Bluetooth® voor de broodnodige communicatie met muis en telefoon en snel draadloos netwerk voor als XS4ALL met een snellere modem/router op de proppen komt. Met deze eisen kom je eigenlijk automatisch uit op de Sony VAIO* F-serie. Deze zijn in dealerland echter dun gezaaid en dan ook nog met een klein assortiment. Gelukkig heeft Sony een webwinkel à la Dell, waar je niet alle modellen maar wel de E- en F-serie zelf kunt samenstellen.

 
 
Na enig (lees: heel erg veel, zeg maar tot vervelens toe) gepuzzel ben ik op de volgende configuratie (F12X5E) uitgekomen, gebaseerd op de VAIO F12Ze/BI:

  • Intel Core™ i7-720QM, 1,6GHz
  • Legitieme Windows® 7 Home Premium NL
  • Premium Black afwerking
  • 320 GB Serieel ATA (7200 rpm)
  • 4 GB 1333MHz DDR3 SDRAM
  • Blu-ray Disc™ player
  • 41,6 cm LCD, 1920x1080, camera
  • NVIDIA® GeForce® GT 330M 1GB
  • HDMI(TM) uitgang
  • Draadloos LAN + Bluetooth
De oplettende lezer zal zien dat de laptop met een HDMI-kabel op de Sony Bravia TV kan worden aangesloten als Blu-Ray speler! Kan het mooier? Een leuk designdetail is dat rechts de aan/uit-knop en links netsnoeraansluiting in het scharnier is verwerkt. Dat vind ik nou mooi. Ik kan bijna niet wachten. Zal wel moeten, het geld is nog niet binnen en over bestellen gaat ook een kleine vier weken heen.
 
 *VAIO staat voor Visual Audio Intelligence Organizer. Het logo stelt zowel analoge golven (VA) als digitale enen en nullen (IO) signalen voor. Het apparaat moet dan ook de perfecte integratie van analoge en digitale media belichamen. Volgens mij gaat dat lukken. Een collega van mij had er jaren terug één, maar noemde dat hardnekkig een VA10, een begrijpelijk misverstand. Mijn collega Aad en ik, destijds werkzaam op de Helpdesk, moesten daar erg om lachen. Dat waren nog eens tijden...