maandag 26 april 2010

Een Hamburger in Berlijn

De laatste dag is, net als de eerste, altijd een beetje raar. We vliegen om 21.45 uur maar moeten het hotel al om 11.00 uur verlaten. We besluiten de S-Bahn om Berlijn heen te nemen. Gisteren hebben we onze dagkaarten niet zo goed benut, vandaag gaan we dat beter doen. Op weg naar S-Bahnhof Westend nemen we bus 109 naar Slot Charlotten-burg. Het is maandag, dus gesloten. Er is wel een park waar we gaan wandelen. Het stikt er van de eekhoorns. Langs de Spree lopen we naar station Westend en nemen lijn S41 richting Ostkreuz. Het is een gewone werkdag en de tram zit vol gewone Duitsers. We rijden door een soort niemandsland, veelal parallel aan een snelweg. Veel fraais is er niet te zien. Op Ostkreuz stappen we over op de S-Bahn naar Alexanderplatz. We kijken daar nog even rond en vereren Saturn met een bezoekje. Het oogt wat vriendelijker dan de MediaMarkt maar veel bijzonders is het niet.

We willen dwars door Mitte richting Brandenburger Tor lopen, maar raken halverwege hopeloos verdwaald en raken bij Checkpoint Charlie verzeild. Dat was niet de bedoeling en we corrigeren dit door U-Bahn 6 te nemen richting Unter den Linden, waar we wat souvenirwinkels betreden. Mariska koopt een aansteker voor Laura (I hartje Berlin). Dan nemen we de S-Bahn naar Friedrichstrasse om vervolgens over te stappen op de S-Bahn richting Westkreuz om de cirkel rond te maken. We rijden nu door voormalig Oost-Berlijn, wat zo mogelijk nog deprimerender is. Dan de S-Bahn richting Zoologischer Garten om aldaar een hamburger te scoren. We besluiten alsnog de KaDeWe te bezoeken, het regent inmiddels en schaarloos buiten lopen vinden we maar niks. Het valt eigenlijk wel mee, het lijkt een stuk kleiner en gewoner dan op de eerste dag. Ik koop pralines met een afbeelding van de Brandenburger Tor op het doosje voor Carla's moeder. We zijn het goed zat, Mariska heeft, ondanks mijn pillen, best wel pijn in haar voet en we gaan weer met de S-Bahn richting hotel. Met bus 109 naar Berlin-Tegel en dan twee uur zoek maken op het vliegveld. Ik besluit Verlovingstijd van Maarten 't Hart maar eens ter hand te nemen wat me goed bevalt, ik lees door in het vliegtuig. De reis gaat weer uiterst voorspoedig en om 00.30 uur zijn we thuis.