vrijdag 23 april 2010

Manke Nelis


Na een goede nachtrust en een navenant ontbijt meldden we ons om 10.00 uur bij de poort van de Zoologischer Garten. De toegang is slechts 12 euro, inclusief 10% bouwbelasting. Deze dierentuin is ruim van opzet, een beetje zoals Berlijn zelf. Diervriendelijk, voor zover dat van toepassing is natuurlijk. De biodiversiteit is, naar eigen zeggen, groot. Omdat het ook nog eens prachtig weer is, genieten we met volle teugen. Er is zelfs een mediaspektakel gaande bij de miereneter, die met een jong op de rug volgens mij vandaag voor het eerst buiten is. Er staat zelfs een radiowagen! Even later, als we even uitgerust hebben op een bankje, slaat het noodlot toe. Ik heb opeens enorme pijn in mijn knie en kan alleen met veel pijn en moeite lopen. Als ik mijn been niet buig gaat het wel.

We laten ons echter niet weerhouden om alle dieren, groot en klein, te bezoeken. We slaan alleen het aquarium over. Mariska is niet zo’n vissenfan (ik dacht dat ze zei daar loopt een niet zo’n frisse vent), bovendien kost dat extra. Diep in de middag aanvaarden we de weg naar het hotel door de wijk Wilmersdorf. De pijn wordt steeds erger en ik besluit een dokter op te zoeken. We vinden er een op de Lietzenburger-strasse die mij nog wil ontvangen. Ze schrijft me Ibuflam 600mg voor, wat ik beslist na de maaltijd moet innemen, driemaal daags. Ze raadt me aan mij in NL nader te laten onderzoeken.
Gek genoeg heb ik hierna minder pijn en strijken we neer op een terrasje vlakbij de St. Ludwigkirche. Er is een trouwerij aan de gang en de klokken luiden. Het bier is ook een goede pijnstiller. Na een korte pauze in het hotel gaan we weer naar buiten om te pinnen en een hapje te eten. We hadden een sushitent gespot dat 50% korting daarop gaf. Ik nam echter eendenborst met currysaus en we aten het op een nog zonnig terras, de parkeerproblemen der Berlijners aanschouwend. Aangezien we uitgeteld zijn gaan vroeg naar onze kamer. Ik neem mijn eerste pil en hoop er het beste van…