vrijdag 30 april 2010

Als een lier

Moderne auto's, dus ook mijn Peugeot 307, hebben slechts om de 30.000 km of daaromtrent een grote beurt nodig. Ik doe daar bijna drie jaar over, dus het gevaar bestaat dat je in de tussentijd mankementjes krijgt waar niet naar gekeken wordt, behalve dan bij specifieke gelegenheden als de APK of Wintercheck. Daarom breng ik de Peus een keer per jaar voor een Tussentijdse Check-up. Mijn dealer promoot dat door jaarlijks een couponboekje toe te sturen, waarmee je voor een aantal zaken serieuze korting krijgt. De afloopdatum was 30 april, dus plande ik voor 29 april een beurtje in tegen gereduceerd tarief. Vorige week had ik het akkefietje met het reservewiel, dus dat kon gelijk worden meegenomen. Ik had een couponnetje voor een gratis leenauto dus ik kreeg een 107 mee, een geinig karretje (eigenlijk een Toyota, maar soit). Ruim voorin, achterin durfde ik niet te kijken en met een soort koffiemolen als motor. Prima voor tussendoor!

Ik had ook gevraagd de telefoonhouder van mijn oude telefoon te verwijderen want mijn nieuwe past er niet in. Communicatie gaat toch al via Bluetooth, dus dat ding zat alleen maar in de weg. Verder een airco-check en een wasbeurt (couponnetjes). Ik had nog mazzel ook: het bleek dat de lier, waarmee het reservewiel op-en-neer getakeld wordt, ontwricht was. Dit wijst er op dat het misschien toch met geweld van buiten af verwijderd is of dat ik het onderweg verloren ben. Had ik wel moeten merken denk ik, maar ja. Het geluk bestond hieruit dat er toevallig bij het inbouwen van een gasinstallatie zo'n lier was overgeschoten en die hebben ze kosteloos bij mij ingebouwd. Kijk, dat is nou service! Bij mekaar was ik 243 euro kwijt en dat viel reuze mee.