dinsdag 13 september 2011

Klussen

Twee dagen voor we vertrokken belde Laura dat haar laptop geen teken van leven meer vertoonde. Omdat zij en Bruno sparen voor hun voorgenomen huwelijk volgend jaar, besloten Carla en ik om hen een nieuwe laptop te geven, die ik inderhaast bij de MediaMarkt scoorde. Ik had een dag om het apparaat in te richten. Als tegenprestatie krijgen ze een jaar lang geen cadeautjes meer... Voor dit incident was de Peus natuurlijk virtueel al volgeladen. Met cadeautjes, haar eigen spulletjes, kleren, een kubieke meter schoenen, een tweedehands computer, dozen oude Libelles et cetera.

Een week eerder belde ze dat Engelse gasten door hun bed gezakt waren, bezweken onder het gewicht. De middenbalk was finaal doormidden. Helaas was ze ook het bonnetje kwijt, dus ruilen ging niet meer. Wij hebben precies hetzelfde bed op de logeerkamer, dus die balk nam ik ook maar mee, diagonaal in de Peus, bevestigd met duct tape. Zo reden wij van Rotterdam naar Póvoa de Santa Iria.

De laatste etappe begon in de bergen van Baskenland. Een waar genot voor de natuurliefhebber en automobilist. Daarna volgt een tamelijk dor uitziend traject, lege tarwevelden en geel tot bruine zonnebloemvelden. De benzine is in Spanje zeer goedkoop, het scheelt 40 cent met Frankrijk en 35 cent met Nederland. Zodoende tankten we vlak voor de Portugese grens maar extra, want in Portugal is het nog duurder dan in Nederland. Voorbij Salamanca wordt het groener, uitgestrekte olijfboomgaarden en pijnboombossen. Portugal is helemaal groen en ziet er al met al wat vriendelijker uit.

Na een uitbundige begroeting sjouwden we alle spullen naar boven, het was eigenlijk zo gepiept. Nadat Bruno van zijn werk kwam hebben we alle cadeautjes uitgedeeld en natuurlijk sloeg de laptop in als een bom, hoewel Laura het stiekem wel had gehoopt. Ze kent haar Pappenheimers. Als eerste klus heb ik het bed voorzien van onze balk, wij moeten er ten slotte in slapen. Daarna heb ik de inhoud van haar oude harde schijf overgezet. Dat was wel een opluchting, want al haar foto's staan er op. Geen back-up, maar dat heb ik ook geregeld. Na een heerlijk maal en de nodige drankjes was het tijd om te slapen. Vanmorgen gingen de dames, nadat we op het balkon hadden ontbeten, de deur uit om onder andere naar bruidsjurken in Lissabon te gaan kijken. 

Ik werd moederziel alleen gelaten om de PC aan de praat te krijgen. Dat lukte wel, maar het toetsenbord en de muis kreeg ik niet aan de praat. Dit was wel eens eerder gebeurd toen deze PC nog van Cachita was, dus ik ben bij de InforPáscoa in de buurt een nieuw ouderwets toetsenbord (met PS/2 stekker i.p.v. USB) en muis gaan halen, mèt Portugese indeling. Dit is echt het laatste wat ik voor ze koop! Tussen de bedrijven door heb ik ook nog de foto van de Elevador de Gloria opgehangen. Bruno was er nog niet aan toegekomen....
Terzijde
Een tijdje geleden had de ANWB het bericht dat je beter auto rijdt met een Red Bull achter je kiezen. Nu had ik dat spul nog nooit gedronken en het is ook best een duur drankje. Dus kocht ik bij de Lidl een blikje miXXed up en bij de AH een Euroshopper Energy Drink voor een vergelijkend warenonderzoek. Ik vond de laatste iets lekkerder. In de verte smaakt het naar Exota Champagnepils, iets wat ik in mijn prille jeugd graag dronk voor Marcel van Dam roet in de limonade gooide. Ik kocht een hele tray en bij elke stop drink ik een blikje leeg. En verdomd, ik ben niet één keer in slaap gevallen!