dinsdag 27 september 2011

Gevoelige snaar

Vlak voor onze reis naar Portugal heb ik De Peus een APK en Grote Beurt laten ondergaan. Veiligheid voor alles. Aangezien het beestje op leeftijd begint te komen was dat echter geen garantie voor succes. Zo reden we, na een dagje Cascais, een helling op (één van Bruno's alternatieve routes) die dermate steil was, dat het mechaniek daar een opdonder van heeft gekregen. Vanaf dat moment kwam er een vreemd geluid vanuit het vooronder ons tegemoet, een soort zoemen dat fluctueerde met het toerental. Ik dacht zelf dat het de nieuwe distributieriem was die niet goed was afgesteld. Naarmate we meer kilometers maakten werd het geluid indringender. Thuisgekomen heb ik toch de dealer maar gebeld en daar kon ik meteen terecht voor een luistertest. Het bleek dat de twee spanrollagers van de multi v-riem (vroeger ook wel v-snaar genoemd) versleten zijn. Als die vast- of erafgelopen was zouden de rapen gaar zijn geweest, we hebben echt geluk gehad. Ik kon de auto meteen laten staan, want doorrijden is niet verantwoord. Vandaag is 'ie klaar en dan de eerste dag van de rest van zijn leven. Hoe lang nog?